Workshops ronde 1

1A: Leden die te veel drinken: waar ligt de grens en hoe bespreek je dit (voor bestuursleden)

Op de sociëteit of op verenigingsavonden zijn er altijd wel leden die te ver gaan. Die zo (vaak) dronken worden dat het niet meer gezellig is. Maar wat is dat eigenlijk 'te ver gaan'? Wanneer is het nog acceptabel en wanneer ga je je afvragen of dat allemaal nog wel goed gaat? Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend of het tot de verantwoordelijkheid van bestuursleden behoort om dit ter sprake te brengen. En als je het gaat bespreken: hoe dan? Welke vragen kunt u stellen? Wat heeft u als bestuur te bieden?

  • Expert werkzaam in een verslavingszorginstelling

1B: Internationale studenten

De groep studenten die vanuit het buitenland naar Nederland komen om te studeren wordt jaarlijks groter. Hoe maakt u deze studenten het beste wegwijs en voorkomt u dat ze in de problemen raken door alcohol of drugs? Wie is hier eigenlijk verantwoordelijk voor? In deze workshop maakt u kennis met organisaties die elk een eigen aanpak hebben om internationale studenten te bereiken.

  • Studentenorganisaties die zich richten op internationale studenten

1C: (Verborgen) alcohol- en drugsproblemen op het spreekuur (voor studieadviseurs, decanen en studentpsychologen)

Welke signalen doen vermoeden dat studenten op uw spreekuur  problemen hebben met alcohol- of drugsgebruik en om welke middelen kan het dan gaan? Hoe brengt u als studieadviseur, decaan of psycholoog in het hoger onderwijs deze signalen ter sprake? Wat zijn de mogelijkheden en waar liggen uw grenzen. Naar wie kunt u doorverwijzen wanneer blijkt dat het echt om problemen met middelen gaat? Deze workshop is een inleiding tot het beantwoorden van deze vragen en kan motiverend werken om een uitgebreidere training op dit gebied te volgen bij de lokale instelling voor verslavingszorg.

  • Preventiemedewerker van een instelling voor verslavingszorg

1D: Alcohol marketing en beïnvloeding

Alcoholmarketing wordt door wetgeving en zelfregulering beperkt. Niet zo gek want steeds meer studies tonen aan dat alcohol veel schadelijker is voor onze gezondheid dan dat we lange tijd hebben gedacht. Toch slaagt de alcoholindustrie er wereldwijd in haar omzet te verhogen. Misschien denkt u dat u zelf kiest voor wat, waar en hoeveel u drinkt en vindt u al die preventiemaatregelen wat overdreven. In deze workshop krijgt u inzicht in de strategieën die alcoholproducenten inzetten om niet alleen het overheidsbeleid maar ook de opvattingen van professionals en consumenten te beïnvloeden.

  • Wim van Dalen - STAP Nederlands instituut voor alcoholbeleid

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.